pdf[hy]57pix

پـاره‌پـاره‌هاي شهــر من 

نظري بـر تجـارب شهــري احمـــــد عالي

                                                          

 

 

"همواره خواسته‌ام آنچه در مقابل دوربين عكاسي‌ام قرار مي‌گيرد, به قصد رسيدن به تعريف‌ها و معناهاي متفاوت, دخالت‌هايي در آنها كرده باشم. اين عمل در بيشتر كارهاي عكاسي‌ام صورت گرفته است ... دلمشغولي من با اين نگرش شايد يك نوع بازي باشد كه زندگي عكاسي‌ام را پر مي‌كند."

احمد عالي

 

 

 

مهران مهاجر: فقدان نهاد‌هاي انتقال تجربه در عكاسي ايران موجب شده است بخشي از تجربه‌هاي آقاي عالي در دهه ١٣٤٠ نوآورانه‌تر از كارهايي باشد كه امروز در نمايشگاه‌ها مي‌بينيم.

بهمن جلالي: چرا دانشگاه‌ها اين كار را نكردند. چرا مدرسين نيامدند از اين پيشينه صحبت كنند. اين گناه احمد عالي نيست كه اين نسل او را نمي‌شناسد.

يحيي دهقانپور: من در عكس‌هاي احمد عالي مسئله‌ي سياسي نمي‌بينم.

برگرفته از مستند "افق, عمودي" . روايتي از زندگي و كار احمد عالي

 

 

 

سوگواري بر فراهم نياوردن امكانات اجتماعي زندگي فكري در ايران, ديگر تقدير تاريخي ما شده است. آنها, در آنسوي مرزها, چشم به امروز خود گشودند تا فرداي خود را بازيابند و ما به تجربه‌ي ديروز آنها دل بسته‌ايم تا امروز خود را بسازيم. به واقع شايد فقدان تجربه‌ي زيسته‌ي بي‌واسطه‌ي ما است كه ديوار‌هاي نوستالژي و فاصله بدين‌سان قطور مي‌نمايد. اما اگر نهاد‌هاي دانشگاهي مي‌توانند و بايد بخشي از بدنه‌ي انتقال تجربه و سازماندهي و تدوين امر شفاهي به مثابه‌ي گذشته‌ي تاريخي‌ـ‌فرهنگي ما بوده باشند, و دقّت در تجربه‌ي روزمره‌ي زندگي ايراني را نهادينه سازند, آنگاه نظري بر اسامي اعضاي هيأت علمي گروه عكاسي و گرافيك دانشكده‌ هنرهاي زيباي دانشگاه تهران دلگرممان خواهد كرد كه شايد فقدان تجربه, سرگذشت ما نباشد.

در جهان افسون‌ها‌ي نمادين پست‌مدرن و ارائه‌ي رازورزانه‌ي كاستي‌هاي شخصي به مثابه‌ي هنر نقادانه, شايد بي‌اعتقادي به هنر  در مقام حادثه و راهكاري براي دگرگون كردن واقعيت گريز‌ناپذير باشد. اما ايستادن در جهان واقعي و نظاره‌ي خرده‌فرهنگ‌هاي اجتماعي و سعي در اقامه‌ي يك يوتوپياي ذهني براي فرداي زندگي انسان‌ها و صبوري و صداقت در برداشت از جامعه و بازتوليد دوباره‌ي تجربه‌ي اين رويارويي براي جامعه, آن سويه از هنر است كه با درآويختن به امر واقع, احساسي از دگرگون كردن واقعيت را بر‌مي‌انگيزد. "مناظر شهـري به روايت احمد عالـي" تدوين تجربه‌ي رويارويي با شهر به مثابه يك واقعيت بوده است.

از چند پله‌ي كوتاه گالري آريا كه پايين برويم, شماره‌هاي كنار هر قاب, يادآوري مي‌كند كه از كجا شروع كنيم ...

 

 

براي مشـاهده‌ي ادامه‌ي متـن، فايل ‹پي‌دي‌اف› پيوست را دريافت نماييــد.