pdf[hy]57pix

هژمــوني فرهنگــي/نگـــاه نقـادانـــه
عكاســــــــي
معــاصر ايـــران

 

 

 

اين يادداشت سعي دارد تا از خلال بازخواني نمايشگاه چند عكاس, و با گذري بر گذشته‌ي تاريخي عكس‌هاي اين عكاسان, دريچه‌اي بر شرايط امروز عكاسي ايران بگشايد. نام عكاسان تنها نشانه‌اي براي ارجاع به زمينه‌ي نمايشگاه‌هاي ارائه شده است و تلاش بر آن بوده كه نه نام‌ها بلكه رويكرد ارائه‌ي آثار مرور شود؛ اگر چه سويه‌هاي ناخودآگاه خواست نويسنده بر خود او هم پوشيده است.

از نگاه روش‌شناسانه شايد پنداشته شود كه متمركز كردن و جمع‌بندي پاره‌هاي ذكر شده و ايجاد متني يكدست, مي‌توانست دقّت‌نظر بيشتري را در خود حمل كند. اما من خود‌خواسته اين صورت ارائه را برگزيده‌ام؛ چرا كه اين پاره‌ها اشارتي بر ادامه‌داشتن واسازي اينچنيني نشانه‌ها را در خود حمل مي‌كنند؛ خطوط سفيد مابين هر گزاره اشاره به حفره‌هايي است كه همچنان مي‌توانند تكثير شوند. و در عين آن بريده بودن جملات دريافت ايده‌ها را آرام و ساده كرده است.

 

  «هيـچ.هيـچ». شادي قديريان. گالري راه ابريشم. مهر ١٣٨٧

□□  «زيباترين روح پرستنده». صادق تير افكن. گالري اثر. آبان ١٣٨٧

□□□  «زندگي متناقض». پيمان هوشمندزاده. گالري اثر. آذر ١٣٨٧

 

 

 

براي مشـاهده‌ي ادامه‌ي متـن، فايل ‹پي‌دي‌اف› پيوست را دريافت نماييــد.