«مشـق عكاسـي» و توانمنـدسازي «كودكـان در وضعيت دشـوار» تجـربـه سوم
مشاهدة مشاركتي، آشكارسازي سرمايههاي اجتماعي و خواستهاي جمعي
(به سوي تجديد حيات بافـت تاريخـي اردكــان)
چكيـــده
فرآيند توسعة ناقص و متناقض كنوني در سراسر جهان موجب شكلگيري گروههايي از انسانها بوده است كه با حاشيهاي شدن و رانده شدن از اجتماع, مرزهاي جهان امروز را ساختهاند. يگانه راه برونرفت از اين ساختار، اقدام براي دستيابي به شكلهايي از توسعة مشاركتي، به منزلة رويكرد بنيادين برنامههاي توسعهاي است، تا بتواند با اتكا به مشاركت مردم، راههايي براي بازخواني و بازسازي شهر به مثابة ميدان حضور اجتماعي انسانها بسازد؛ و با در نظر داشتن ابعاد سرماية اجتماعي، توانمندسازي انسانهاي در حاشيه، ميتواند تا گامي به سوي توسعـة پايـدار اجتماعمحور بگشايد.
مشــق عكاســي عنواني است براي شكل اجرايي الگويي توانمندساز، كه به مثابة يك استراتژي اجتماعي براي گسترش امكانات تجربه به واسطة عمل عكاسي برنامهريزي شده است و بر پايههاي زير استوار است:
١. ساده و سردستي بودن استفاده از ابزار عكاسي و ارتباط انضمامي آن با جهان، آنگونه كه هست؛ و در عين آن دريچهاي كه به سوي روياي مكالمه، خنده و آزادي ميگشايد.
٢. اسطورهي كودكي و تأثير اجتماعي كودكان بر كردوكار اجتماعي خانواده به عنوان هستة ازلي اجتمـاع
به حساب آوردن، برانگيختن و ارتقاي توان كودكان در بازخواني جامعه، به واسطة عمل عكاسانه، ميتواند تا انرژيهاي انساني را برانگيزاند و قدرت و ابتكار لازم براي برنامة بازسازي اجتماعي را فراهم آورد.
سومين تجربه از مجموعه كارگاههاي مشــق عكاســي، در پي آن بوده است تا با اقامة تركيبي پويا از امكانات ماهوي رسانة عكاسي و وجوه اجتماعمحور و نقادانة «مشاهدة مشاركتي» به عنوان يك روش در عرصة مطالعات اجتماعي، سازوكاري را سازمان دهد تا با مداخله در شرايط جاري بافت تاريخي اردكان، با ظرفيتسازي و توانمندسازي كودكان، در جهت انگيزش و بازتواني جامعة محلي براي تجديدحيات بافت تاريخي شهر اردكان گام بردارد و در ادامه با مرور تاثيرات اين مداخله و دستهبندي و بازخواني شاخصهاي كيفي توانمندسازي در ميدان اجراي پروژه، سعي شده است تا امكاني براي بازپيـكربندي الگـوي توانمندســاز مشــق عكاســي فراهم آيد.
كليـدواژهها
مشق عكاسي، توانمندسازي، كودكان در وضعيت دشوار، توسعة محلي، بافت تاريخي
براي مشـاهدهي ادامهي متـن، فايل ‹پيدياف› پيوست را دريافت نماييــد.